Éveken keresztül irigykedve hallgattam, hogy a tengeren túl a helyi lakosoknak nem annyiba kerül semmi, mint amit egy turista kénytelen kifizetni. A különböző hűségkártyákkal (amelyekből egy amerikai háziasszony, ahogy volt módon látni is, elképesztő mennyiséget hord magánál) töredék áron lehet vásárolni. Most megkértünk valakit, nézzen utána, mi is jelenleg ezen a téren a helyzet.

Mint kiderült, egy tipikusnak mondható amerikai lakosnál mindig van egy-két olyan speciális hitelkártya, amely egy nagyobb kereskedő vagy szolgáltató cég(hálózat) logóját viseli. Azét, amely – a kártya használata után – különféle kedvezményeket kínál. Emellett 20-25 színtiszta bónuszkártyát is hord magánál. Ezek két típusba sorolhatók. Az egyik százalékos kedvezményt kínál a vásárláskor, a szolgáltatás igénybevételekor. A másik utólag jutalmazza a hűséges vevőt. Például egy perecet árusító lánc bónuszlapocskáján nyilvántartják a vásárlást, és minden 10. perecet ingyen adnak.

A sokat utazók mindenképpen tartanak olyan hitelkártyát, amelynél a bank egy légitársasággal fog össze. Nagy előnye, hogy repüléskor és kártyahasználatkor egyaránt gyűjthetők a mérföldek. Bizonyos mennyiségű pont/mérföld elérése után egy sor kedvezményt kapható a légitársaságtól (például a turista osztályú repülőjegyét bizniszre minősítik fel). Létezik olyan plasztik is, amely nem csak egyetlen, hanem bármelyik légitársaságnál felhasználható. Hasonló kártyás rendszert működtet számtalan szállodalánc.

Mára az előbb leírtak a magyar háziasszonyok egy részének is igen ismerősen csengenek. A mennyiség és a mérték terén azért mintha lenne némi lemaradás. Érdemes elolvasni cikkünket a magyarországi pontgyűjtő programokról, a néhány ezrelékes kedvezményekről. Mérföldet egyébként itt is eurónként (kint persze dolláronként) adnak, de az egyéb engedmények terén – egyelőre? – jócskán vezetnek az Államok. A láncok hitelkártyáinál szezontól, terméktől és különféle akcióktól függően 10-20 százalékot lehet általában fogni. A bolti hűségkártyákkal pár százaléktól egészen akár 50 százalékig is lehet spórolni az egyes termékek árából. (Azért náluk is egyre inkább akadnak egyedi akciók.)

Az USA-ban létezik azonban egy olyan megoldás is, aminek itt még hírét sem igen hallottuk. Bizonyos boltok a hitelképtelen vásárlók számára kínálják a „félretesszük” lehetőséget. Ha valaki meg szeretne vásárolni valamit, de se pénze nincs rá, se hitelt nem kap már, meghatározott ideig tartják számára a terméket. Lehetővé teszik ráadásul, hogy részletekben fizesse ki. Akkor kapja meg a vágyott dolgot, ha már lerótta kamatokkal megnövelt teljes árát.