Ez a bejegyzés most nem a devizahitelesekről szól. Mindenki (különösen a kormányzat) hajlamos elfeledkezni arról, hogy más banki ügyfelek is szenvedhetnek. Ezen pedig némi szabályozással (nem látványos akciókkal) lehetne változtatni.

A bajba kerül adósok hátraléka olyan ütemben emelkedik, hogy rövid úton teljesen reménytelenné válhat a kilábalás. Ügyfélmegkeresési, különeljárási, tartozáskezelési díj – hogy csak néhány olyan költséget említsünk, amivel a bankok bajba került ügyfeleiket terhelhetik. A levelezésért is pénzt kérnek (cikkünkben néhány konkrét díjat is leírtunk).  Ezek az összegek azután mind növelik a hátralékot, amit még büntető kamatokkal is alaposan megfejelnek. A mínuszba fordult folyószámláknál és a hitelkártyás megcsúszott tartozásoknál egyaránt.

A bankoknak persze plusz költségeket jelent a hátralékok kezelése, de a jelenlegi helyzet nekik sem lehet jó. Éppen a vaskos költségek miatt válhat ugyanis reménytelenné ezeknek az ügyeknek a megfelelő rendezése. Persze nem csak a bankoknál lenne mit tenni. Miközben ugyanis a bírósági végrehajtást egyre jobban segítik a jogszabályok, a felszámolható költségekkel nem igazán foglalkoznak a jogalkotók. A végrehajtók 10 százalék feletti díjazásért dolgoznak, de a közjegyzők is igen drágák. Ők a fizetési meghagyás sablonjának kibocsátásáért összeghatártól függően 3 százalék (minimum 5 ezer, maximum 300 ezer forint) díjat kérhetnek.

Manapság viszont már csak félve lehet ilyesmiről is beszélni. Ha ugyanis valamiért megtetszik a kormányzatnak, akkor ráugrik, és kitalál valami olyan megoldást, ami egy szűk rétegnek jó, a többieknek (bankoknak, ügyfeleknek, magyar gazdaságnak egyaránt) kemény károkat okoz. (Itt egyébként is mintha folyamatosan a sípba juttatnák a gőzt. Megvan a vicc? Miért nem halad a mozdony (hajó)? Mert a gőzt a dugattyúba kellene fújni, nem a sípba.)

Szenvedés persze nem csak az adósoknak juthat. Újra és újra felbukkannak azok a panaszok, amelyek az ügyfelekre betétek helyett sózott életbiztosításokra vonatkoznak (közülük korábban honlapunkon egy jókora csokrot már lehoztunk).  A legfrissebb történet: a 66 éves nő bement a bankba, hogy lejáró betétjét meghosszabbítsa, életbiztosítás lett belőle. A bankfiókból úgy távozott, hogy azt hitte, lekötötte a pénzét két évre 10 százalékos kamattal. (A részletek és más történetek itt olvashatóak.) Annak ellenére akadnak még ilyen esetek, hogy a pénzügyi felügyelet már ajánlással próbált segíteni a helyzeten. Talán be kellene látni, hogy ez nem elég.